vogelverdriet

In dit onderdeel mag alles over vogels in het algemeen besproken worden.

vogelverdriet

Berichtdoor Piety op ma 18 apr 2016, 17:35

Ik kijk uit over een waterplas waar een stel waterhoentjes een nest hebben. Vorig jaar had een stel futen op datzelfde nest al eieren en werden verjaagd door deze hoentjes. De futen lieten zich vervolgens het hele broedseizoen rondom dat nest zien, maar deden niets.
Nu ligt dat heel anders. De futen zijn zo volhardend dat ze het nest van de hoentjes stuk trekken en de takken gebruiken om er tegenaan een eigen nest te bouwen. Bizar om te zien.
Vandaag heeft de strijd zich verergerd! Het futennest is wat uitgebreid en inmiddels zie ik dat er een ei in ligt. Nou ja, in ligt, het ligt zowat in het water. De futen zwemmen om het nest heen en moeder hoen zit zenuwachtig op haar nest te kijken wat er allemaal gebeurt. Haar man laat zich niet zien. Tot op vanmiddag...
Snel kwam hij aangezwommen. Hij stopte bij het nest. De twee futen hadden de kopveren opgezet en bleven strijdbaar tegenover man waterhoen zitten. Toen kwam de aanval! Beide futen vlogen het hoentje aan en pikten op zijn kop. Even later sprongen beiden bovenop het hoentje en duwden hem al pikkend onder water. Het hoentje koos het hazen(hoenen)pad. Hij ging zich verderop zitten wassen. Misschien gewond?
Vrouw fuut spoedde zich naar haar ei en vrouw hoen, tja.....
Ik ben benieuwd hoe dit gaat aflopen. Maar ik zal het hier vertellen.
Piety
Lid
Lid

Geslacht:

Keer terug naar Vogels in het algemeen