Discussie van de maand november

Iedere maand (of vaker) wordt hier een discussie gevoerd.

Discussie van de maand november

Berichtdoor Jeroen op di 03 nov 2009, 23:12

Deze maand gaan we het hebben over de volgende stelling:

Vogels en windmolens: wat moet er gebeuren/veranderen

Naar aanleiding van deze video:
Kan mogelijk schokkende beelden bevatten (vogel word geraakt door windmolen)

Denk hierbij bijvoorbeeld aan:
  • Windmolens helemaal verwijderen
  • Rekening houden met vliegroutes
  • Rekening houden met wind
  • Enzovoort

REGELS:
  • Geen offtopic!
  • Beargumenteer je mening
  • Hou het een beetje netjes
  • Maak er een goede discussie van!
Groetjes Jeroen, Geniet van de Lente opperbeheerder!
Contact forumbeheer
Jeroen
Moderator
Moderator

Afbeeldingen: 125
Geslacht: Man

Re: Discussie van de maand november

Berichtdoor LN op wo 04 nov 2009, 14:28

Ik kan het niet helpen, maar mijn eerste gedachte als ik dit zie is: "dan moeten we eerst de auto verbieden". Want statistisch zijn er veel meer verkeersslachtoffers onder dieren dan windturbine-slachtoffers.
Maar de auto is een heilige koe ...
Moderator/host English subforum
LN
Beheerder
Beheerder

Afbeeldingen: 104
Geslacht:

Berichtdoor Bernice op wo 04 nov 2009, 18:20

Tja het klopt wel wat LN zegt. Je ziet veel vaker een vogel dood langs de weg liggen dan eentje dood naast een windmolen. Maar de auto kun je natuurlijk moeilijk verbieden... Al komen er misschien wel minder ongelukken als er minder hard word gereden, maar ik denk dat het ook nogal moeilijk word om daarvoor te zorgen...

Maar ja, over de windmolens. Windmolens zijn eigenlijk wel goede dingen, want ze zijn goed voor het milieu. Maar het is inderdaad een nadeel dat er soms vogels (en vleermuizen) tegen een windmolen aanvliegen. Maar als je nou veel windmolens hebt, zou dat dan uiteindelijk niet beter zijn voor de vogels? Want meer windmolens zou minder CO2 betekenen. En minder CO2 betekend minder klimaatverandering. Wat zou dan beter zijn? Vogels die sterven door de klimaatverandering of zo af en toe een dode vogel naast een windmolen? Eigenlijk weet ik niet precies hoeveel vogels er door klimaatverandering doodgaan, maar ik denk dat dat uiteindelijk wel meer is dan het aantal vogels dat doodgaat door windmolens. En zelfs als er veel opeens veel vogels dood zouden gaan door windmolens, zijn er alternatieven. We kunnen bijvoorbeeld ook meer zonnepanelen gaan gebruiken. Voor zover ik kan bedenken hebben die niet echt nadelen voor vogels. Het is wel weer zo dat zonnepanelen niet altijd werken, alleen maar als het zonnig is, en ik kan niet echt zeggen dat het vaak zonnig is in de herfst (hier in Nijmegen in elk geval niet). Wij hebben ook zonnepanelen op ons dak en die werken heel goed, als de zon schijnt...
Dus misschien moeten er iets meer zonnepanelen komen? Of kunnen jullie toch nadelen voor de natuur bedenken als je zonnepanelen gebruikt?
Groetjes van Bernice
Bernice
Ex-teamlid

Afbeeldingen: 9
Geslacht: Vrouw

Berichtdoor Jeroen op do 03 dec 2009, 20:38

picture of a pumpkin
Dit onderwerp is gesloten door een moderator.
Reden: Helaas, november is weer voorbij. Als iemand een goed idee heeft voor DvdM december laat het mij dan even weten!
Groetjes Jeroen, Geniet van de Lente opperbeheerder!
Contact forumbeheer
Jeroen
Moderator
Moderator

Afbeeldingen: 125
Geslacht: Man

Keer terug naar Discussie van de maand