Excursie Vlietlanden

In dit forum vind je alle informatie over de excursies die wij organiseren.

Excursie Vlietlanden

Berichtdoor Leonie op di 09 jun 2009, 19:17

Hello,

De plantenwerkgroep van de NJN organiseert aanstaande zondag een plantenexcursie in de Vlietlanden. De Vlietlanden is een uniek stuk natuur ten noordwesten van Vlaardingen, onder de rook van Rotterdam. De Vlietlanden zijn uniek, omdat het als een van de weinige laagveengebieden nooit is ingepolderd. Hierdoor is het veen niet ingeklonken en liggen de Vlietlanden soms wel 5 meter hoger dan het land aan de andere kant van de dijk. De Vlietlanden, bestaande uit 3 vlietlanden (eilanden), bestaan uit moerasbos, hooi- en rietvelden. Hier groeien veel leuke planten zoals brede orchis, moeraskartelblad, grote ratelaar en nog veel meer! Ook aan vogels is geen gebrek: rietvogels zoals rietgors, rietzanger, snor, karekiet; blauwe reigers, veel eenden, ganzen, bruine kiek en ga zo maar door. Tussen en om de vlietlanden is allemaal water.
De Vlietlanden zijn niet toegankelijk voor publiek, maar vanaf het water zijn ze wel goed te bekijken! Dus gaan we met roeiboten varen en allemaal toffe planten (en libellen, vlinders en vogels) scoren.

Verzamelen/start: 9:30 uur vanaf Schiedam Cemtraal Station
Einde excursie: tussen 15:00 en 16:00 uur
Meenemen: fiets, lunch, zwembroek/pak/bikini, handdoek; en als je hebt: insectennet, loepje, flora, andere determinatiegidsen.
Kosten: geen
Meer informatie en opgave: Hiervoor kan je bij mij terecht; leonietijsma@gmail.com of Plantenexcursie

Ik vertrek om 7:44 uur uit Amersfoort CS met de stoptrein richting Utrecht. Als er mensen zijn die mee willen treinen vanuit Amersfoort, je kan met mij meereizen met 40% korting.
Laatst bijgewerkt door Jeroen op di 09 jun 2009, 19:45, in totaal 1 keer bewerkt.
Reden: Bericht afgesplitst in nieuw onderwerp
Leonie
Lid
Lid

Geslacht:

Re: Excursie Vlietlanden

Berichtdoor Jeroen op di 09 jun 2009, 20:25

Ik heb het berichtje even afgesplitst in een nieuw onderwerp.
Ook heb ik deze excursie toegevoegd aan de excursie pagina.
Groetjes Jeroen, Geniet van de Lente opperbeheerder!
Contact forumbeheer
Jeroen
Moderator
Moderator

Afbeeldingen: 125
Geslacht: Man

Berichtdoor Jeroen op wo 17 jun 2009, 21:27

Was deze excursie leuk Leonie? :)
Zijn er nog veel mensen gekomen?

Ben wel benieuwd want niemand heeft hier nog gereageerd.
Groetjes Jeroen, Geniet van de Lente opperbeheerder!
Contact forumbeheer
Jeroen
Moderator
Moderator

Afbeeldingen: 125
Geslacht: Man

Berichtdoor Leonie op do 18 jun 2009, 06:29

Het heeft de hele dag knoeihard geregend, dus de excursie viel een beetje tegen. We hebben een stuk gewandeld (en helaas niet gevaren) langs de Vlietlanden en daar heb ik een en ander kunnen vertellen over de planten, vogels en natuurbeheer. Van de 6 aanmeldingen zijn er maar 4 deelnemers gekomen. Een iemand had zich verslapen en een ander was ziek.
Naja, volgend jaar misschien maar een nieuwe kans, hopelijk is het weer dan wel lekker.
Leonie
Lid
Lid

Geslacht:

Berichtdoor Eline op do 18 jun 2009, 10:22

Goh wie was degene die zich had verslapen? :$

Maarja ben wel blij achteraf dat ik niet gegaan ben... Heb me wel vermaakt die dag... ;)
Groetjes Eline
Eline
Beheerder
Beheerder

Afbeeldingen: 115
Geslacht: Vrouw

Keer terug naar Excursies