Gezin Steenuil plots dakloos ...

Heb je leuke foto's die je wilt delen met de rest? Je kunt ze hier laten zien.

Re: Gezin Steenuil plots dakloos ...

Berichtdoor Loes op do 09 jun 2011, 08:37

Ach gosj.. de jongen zijn bijna net zo zwaar als zij, wat een schat he? Tsja zo zit het wel in elkaar in de natuur (en ik als moeder zou het ook doen) ;)
Loes
Lid
Lid

Geslacht:

Berichtdoor Scootsmurf op di 14 jun 2011, 22:29

Wauw, wat een schitterend verhaal en foto's zo...
Leuk om te zien hoor en tja..dat doen moeders inderdaad als het goede moeders zijn.
Afbeelding
Scootsmurf
Lid
Lid

Afbeeldingen: 1
Geslacht:

Berichtdoor LN op di 26 jul 2011, 00:52

(stub) - hier nog een verslagje van eind juni + wat foto's
Moderator/host English subforum
LN
Beheerder
Beheerder

Afbeeldingen: 104
Geslacht:

Berichtdoor LN op di 26 jul 2011, 01:02

Inmiddels ...

Zondagavond 24 juli rond 21 uur vijf Steenuilen gezien! Vier zaten op paaltjes van de wei-afrastering, een vijfde vloog van een boom in de buurt naar een knotwilg wat verder weg. Het gezin is dus nog nagenoeg compleet - dit moeten 2 ouders en 3 juv. of 1 ouder en 4 juv. geweest zijn.

Ook overdag zag ik er regelmatig een paar. Ze hangen vaak rond in de inmiddels verdorde kruin van hun oorspronkelijke boom, daar vond ik ook wat braakballetjes en kleine veertjes. Ook zijn zitten ze vaak in het raampje van het oude schuurtje, waar jarenlang gebroed werd (op de zolder).

Even geen foto's nog, ben cam en verrekijker en nog meer spullen kwijt
(koffer gejat in de Thalys :evil: :-( :panic: :helpme: )

We hebben nog steeds geen terugmelding van de Belgische vogelringorganisatie over de gegevens van Ma SU. Dat duurt erg lang daar ...
LN
Beheerder
Beheerder

Geslacht:

Berichtdoor Eline op za 30 jul 2011, 15:58

Wow LN hoe heeft dat kunnen gebeuren? Ik zat een weekje voor je bericht ook in de Thalys, heeft iemand gewoon je koffer uit het rek boven je gepakt?
Het leek me allemaal vrij goed beveiligd met een privé-conducteur voor elke coupe...
Maar gelukkig goed nieuws op steenuil-gebied. Ik hoop dat je nog wat terug hoort van je spullen... :(
Groetjes Eline
Eline
Beheerder
Beheerder

Afbeeldingen: 115
Geslacht: Vrouw

Berichtdoor LN op za 30 jul 2011, 19:24

Koffer in de Thalys - nee, niet uit het rek, maar uit de bagageruimte bij de deuren, waar nog tig andere koffers stonden. Ook in deze Thalys stond in Parijs bij elke deur een Thalyspersoneelslid - en bij "mijn" deur werd er iemand uitgezet, die geen kaartje had.

De koffer is trouwens meteen de volgende dag gevonden in Antwerpen, maar ik hoorde dat pas een week later per mail en per snail mail. Ik blij, ben 'm gaan ophalen - hadden ze niet verteld dat er van alles uit gejat was! Mooi die dure verrekijker kwijt, verder alles wat eetbaar was, maar m'n 2e-hands dig. cam vonden ze niet de moeite waard. 's Kijken wat de verzekering gaat zeggen. Aangifte doen bij de politie kon niet in Ned. (!), dat heb ik dus meteen in Antwerpen maar gedaan (die wilden me ook nog eerst naar Frankrijk sturen!) Thalys .... service? Naaaaah ....
LN
Beheerder
Beheerder

Geslacht:

Berichtdoor Eline op za 30 jul 2011, 21:34

Ben je helemaal naar Antwerpen gegaan voor die koffer? Konden ze 'm niet opsturen..?
Gelukkig heb je je camera terug maar van je verrekijker is echt zonde. Misschien kun je op tweedehandssites kijken of ie wordt aangeboden, voor zowel Nederland als België. En misschien kom je nog een vervanger tegen daar als je 'm niet vind.
Wel heel sneu dat ze niet lieten weten dat je koffer incompleet was. Diegene die eruit gezet is, heeft die z'n ID moeten laten zien??
Hoe kom je überhaupt de Thalys in zonder kaartje..?
Groetjes Eline
Eline
Beheerder
Beheerder

Afbeeldingen: 115
Geslacht: Vrouw

Berichtdoor LN op ma 22 aug 2011, 00:31

Opsturen? Thalys en service? Nee, daar bleef weinig van over. Het was echt ZHZMU-protocol (zoals onze leraar Schakeltechniek dat vroeger noemde ;-) ).
Thalys in zonder kaartje:- als er niet bij elke deur gecontroleerd wordt, kan dat dus. En het is hoog tijd dat ze in Antwerpen en Brussel de boel beter in de gaten houden, zeker als - zoals een van de conducteurs zelf letterlijk zei - bekend is "dat er hele bendes op de stations van Antwerpen en Brussel werken die snel even instappen, koffers meenemen en verdwijnen".

Vanavond weer even de SU in actie gezien: het was rond half 10, ineens zag ik er vanuit de wei opvliegen, de weg oversteken en op een paal onderaan de dijk gaan zitten, maar hij kreeg mij in de gaten (ik maakte een wandelingetje op de weg) en vloog terug de wei in. Daar ging hij op jacht en al snel had hij wat te pakken! Hij ging op een paaltje z'n prooi opeten. Een tweede dook op, liep wat rond in het gras en ging toen in het raampje van het schuurtje zitten. Daarna was het druk vliegverkeer, en ik zag er nog een een prooi vangen. Er vloog er een naar de boom met de kast, een ander naar een favoriete plek langs de weg bij wat struiken. Intussen al redelijk donker geworden, ik kon niet zien hoeveel uilen er nou eigenlijk waren. Ik liep naar huis en zag nog net op tijd zo'n 20 meter van me vandaan weer een uil zitten, op de uitkijk op een paaltje (afrastering van de schapenwei). Ik stond stil, maar het was al te laat - hij vertrouwde het niet, vloog op en met een boog al roepend twee keer over me heen! Dus ik liep snel door. (Toch maar 's een schuiltent-achtig iets construeren.) Tsja, hoeveel van de vier jongen er nog zijn weet ik dus niet.
Eerder op de dag vond ik trouwens nog wat braakballetjes (met opvallend veel zwart-glanzend spul, chitine van de pantsertjes van kevers, neem ik aan) en overal verspreid diverse kleine veertjes, zo mooi, met de typische druppelvorm van de Steenuil-tekening. Nog maar weer 's verwijzen naar dit prachtige document en ook deze pagina.
LN
Beheerder
Beheerder

Geslacht:

Berichtdoor Loes op ma 22 aug 2011, 08:33

Mooi hoor om zo dichtbij je in de buurt steenuilen te hebben.. en ze zijn trouw dus volgend jaar weer een nest waarschijnlijk!!
Loes
Lid
Lid

Geslacht:

Berichtdoor LN op wo 09 mei 2012, 23:33

Goed nieuws over de ex-dakloze Steenuilen:

ze hebben weer gebroed - in de nieuwe kast! Vanavond bij de nestcontrole bleken er 3 heeeeel kleine, heel witte kuikentjes te zijn (ws. 1 of max. 2 dagen oud) en een piepend ei. En natuurlijk V, dezelfde als vorig jaar, en nog wat muizen en een paar opvallend rossige veren en heeeeel veel BB's (noot: het was dus helemaal niet zo erg dat die kast nogal schuin hangt, hoewel de nestplek wel i e hoekje zit).

Een paar foto's:

Afbeelding
V uit de kast om ring te controleren.

Afbeelding
3 jonkies en een piepend ei in de kast.
LN
Beheerder
Beheerder

Geslacht:

Berichtdoor Loes op do 10 mei 2012, 08:33

Wat geweldig!! En wat een schatjes die kuikentjes!! ;)
Loes
Lid
Lid

Geslacht:

Berichtdoor Jocrisse op za 12 mei 2012, 10:07

Ik zal hier ook nog even melden dat ik het ook prachtig vind.
Goed werk verricht dus!
Koolmezennestkast (9 eitjes) met 3 webcams en gierzwaluwennestkasten (nog niet bezet):
www.nikond70.nl/webcam
Jocrisse
IJsvogelgroep
IJsvogelgroep

Afbeeldingen: 6
Geslacht: Man

Berichtdoor LN op di 22 mei 2012, 18:38

Jammer - ze zijn gisteren geringd - dus geen foto's. Meetgegevens volgen nog. Alle 4 waren goed op gewicht, nest was bijzonder schoon (zeiden de ringers), kortom, geslaagd broedsel.
LN
Beheerder
Beheerder

Geslacht:

Berichtdoor Loes op di 22 mei 2012, 19:57

Super hoor!! ;)
Loes
Lid
Lid